Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Photobucket

Sunday, July 13, 2008

Qasidah Al-Imam Abdullah Bin Alawi Al-Haddad


Qasidah Al-Imam Abdullah Bin Alawi Al-Haddad

قد كفاني علم ربي

قَدْ كَفَانِي عِلْمُ رَبِّي مِنْ سُؤَالِي وَاخْتِيَارِي

Cukup bagiku pengetahuan Tuhanku, Daripada permintaan dan usahaku


فَدُعَـائِي وابْتِهـَالِي شَـاهِدٌ لِي بِافْتِقَارِي

Doa serta permohonanku, Sebagai bukti pada kefakiranku


فَلِهَذَا السِّرِّ أَدْعُـو فِي يَسَارِيْ وَعَسَارِي

Oleh kerana rahsia itu aku berdoa, Pada saat aku senang dan susah


أَنَا عَبْدٌ صَارَ فَخْرِي ضِمْنَ فَقْرِي وَاضْطِرَارِي

Aku adalah hamba, menjadi kebanggaanku, Dalam kefakiran dan keperluanku


يَا إِلَـهِي وَمَلِيْـكِي أنْتَ تَعْلَمُ كَيْفَ حَالِي

Wahai tuhanku yang memiliki aku, Kau Maha tahu akan keadaanku


وَبِمَا قَدْ حَـلَّ قَلْبِـي مِنْ هُمُوْمٍ وَاشْتِغَالِـي

Dan apa yang berada dalam hatiku, Dari kesedihan dan kesibukanku


فَتَـدَارَكْنِي بِلُطْفٍ مِنْكَ يَا مَوْلَى الْمَوَالِي

Maka tolonglah aku dengan kelembutan, Dari-Mu Wahai Tuhan seluruh hamba


يَا كَرِيْمَ الْوًَجْهِ غِثْنِي قَبْلَ أنْ يَفْنَى اصْطِبَارِي

Wahai yang Maha Pemurah tolonglah hamba Sebelum lenyap kesabaran hamba


يَا سَرِيْعَ الْغَوْثِ غَوْثًا مِنْكَ يُدْرِكْنَا سَرِيْعًا

Wahai pemberi pertolongan dengan segera, Berilah kami dengan segera pertolongan-Mu


يَهْزِمُ الْعُسْرَ وَيَأْتِي بِالَّذِي نَرْجُو جَمِيْـعًا

Yang dapat menghilangkan kesulitan dan dapat mendatangkan, Dengan apa-apa yang kami harapkan semua


يا قَرِيْـبًا يا مُجِيْـبًا يا عَلِيْمًا يا سَمِيْـعًا

Wahai yang Maha dekat, dan menjawab, Wahai yang Maha mengetahui dan mendengar


قَدْ تَحَقَّقْتُ بِعَجْزِي وخُضُوْعِي وانْكِسَارِي

Aku mengaku akan kelemahanku, Dan ketaatan serta kesedihanku


لَمْ أَزَلْ بِالْبَابِ وَاقِفْ فَارْحَمَنْ ربِّي وُقُوْفِي

Aku sentiasa menunggu di hadapan pintu rahmat-Mu, Wahai Tuhanku berikanlah rahmat padaku


وبِوَادِي الْفَضْلِ عَاكِفْ فَأَدِمْ ربِّي عُكُـوْفِي

Pada lembah kurnia-Mu aku berada, Wahai Tuhanku tetapkanlah keberadaanku disana


ولِحُسْنِ الظَّنِّ لاَزِم فَهُوَ خِلِّي وحَلِيْفِي

Aku sentiasa mempunyai prasangka baik, Ia (prasangka baik) adalah teman dan kawanku


وأَنِيْسِي وجَلِيْسِي طُوْلَ لَيْلِي ونَهَارِي

Juga penyenang bagiku dan yang setia bersamaku, Sepanjang malam dan siangku


حَاجَةً فِي النَّفْسِ يَا ربّ فَاقْضِهَا يا خَيْرَ قَاضِي

Wahai Tuhanku, dalam jiwa ini terdapat hajat,

Tunaikanlah Wahai yang Maha Menunaikan


وأَرِحْ سِرِّي وقَلْبِي مِنْ لَظاَهَا والشُّوَاظِ

Tenteramkanlah rahsia dan hatiku, Dari kebimbangan dan pergolakannya


فَالْهَنَا والْبَسْطُ حَالِي وشِعَارِي ودِثَارِي

Sungguh aku akan berada dalam ketenteraman dan ketenangan, Dan juga (ketenteraman dan ketenangan) menjadi pakaianku

No comments: