Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Photobucket

Saturday, August 9, 2008

Sampai mana Tawakkal kita sebagai penuntut ilmu...?




Assalamualaikum…wbt





Kali ni nk buat artikel yang adalah artikel ini sambungan dari yang telah lepas. bab ilmu jugak…tp lebih khusus kepada persediaan kepada penuntut ilmu dalam proses diorg menuntut ilmu ni….

Perkara itu adalah berkenaan Tawakkal.



Sayugianya seorang penuntut ni perlu bertawakkal sungguh2 kepada Allah Ta'ala dengan sebenar2 tawakkal. Kalau ikut mmg logic cmtu pn…sape ade otak yang dapat memahami, memang akan firkir perkara ni wajib bg kita sebagai penuntut ilmu yg sangat2 mengharap kepada Yang Maha Kuasa



Al-faqir taqdimkan tajuk ni kali ni sbb macam masuk jugak bagi qadiah org macam kita ni yang mana ramai di antara kita yang terus melayari bahtera kita menjejaki ilmu pengetahuan sebelum kita mempunyai asas yang kukuh untuk melaluinya…





Kat sini al-faqir bagi satu perumpamaan…andaikan kita sama2 ingin melayari lautan yang sangat luas dengan menggunakan sebuah bahtera…bahtera ini al-faqir umpamakan sebagai jalan menuntut ilmu…




Sebelum naik bahtera tu, ape yg perlu kita lakukan? Kita mestilah mengetahui kaedah2 tertentu dalam mengendalikan bahtera tersebut sebelum kita mula belajar…



Cuba andaikan kalaulah kita terus sahaja menaiki bahtera tersebut tanpa mempunyai apa2 keperluan tentang bekalan dan pengedalian? Sudah semestinya kita x akan sampai kepada tempat tujuan kita yang sebenarnya.


Keadaan akan jadi buruk apabila kita tersesat


Dan lebih buruk lagi jikalau kita tenggelam.


Dan yang paling buruk dan buruk dan buruk dan membimbangkan, kita akan menenggelamkan orang yang belayar bersama kita…NAUZUBILLAH MIN ZALIK




Jadi kat sini al-faqir mahu menekan satu daripada pelbagai asas2 lain untuk penuntut ilmu ni adalah Kepentingan Tawakkal…




Untuk tawakkal kali ni, al-faqir ceduk jugak daripada kitab Ta'alim Al-Mutaalim sedikit sebanyak…





Kata Imam Al-Zarnuji, pengarang kitab ini:







Kemudian... wajib ke atas penuntut ilmu bertawakkal ketika mana sedang menuntut ilmu pengetahuan…




Janganlah sesekali sibuk mempedulikan hal2 rezeki dan mengelakkan hatinya sibuk dengan perkara yg demikian.



Imam Abu Hanifah Raimahu ALLAH meriwayatkan daripada Abd Allah bin Hasan Al-Zabidi radia Allah 'anhu, beliau berkata : "sesiapa yang mendalami agama ALLAH, sudah memadai bagi ALLAH TA'ALA mempedulikan dan memberikan kepadanya rezeki yang mana datangnya rezeki itu daripada jalan yang tidak disangka2"





Maka sesungguhnya sesiapa yang hatinya sibuk mengambil berat urusan rezekinya, maka tidak akan kamu dapati kemuliaan akhlak dan ketinggian…
dikatakan:




Tinggalkanlah kemuliaan dan jangan bemusafir kerana mencarinya.




Duduklah kerana sesungguhnya kamu ini seorang pemakan dan seorang yang mengutamakan pemakaian(bukan seorang penuntut ilmu)




Telah berkata seorang lelaki kepada Mansor Al-Hallaj : "Nasihatilah aku". Maka Al-Hallaj berkata : "diri kamu jika tidak kamu sibukkannya, maka diri kamu akan menyibukkan kamu kembali"…



Sebaik2nya adalah wajib bagi setiap orang menyibukkan diri mereka dengan amalan2 kebaikan sehingga dia dirinya tidak disibukkan dengan hawa nafsunya sendiri.



Dan jangan pula bagi orang yang berakal, mementingkan diri mereka dengan perkara dunia. Kerana kesempitan dan kesedihan tidak akan dapat menolak sebarang musibah, dan usaha yang demikian langsung tidak bermanfaat. Bahkan ihtimam mereka kepada dunia itu akan memudharatkan hati, akal dan jasad….jadi, adalah sebaik2 baginya mengisi kehidupan mereka dengan amalan2 yang mulia dan lebih mementingkan urusan akhirat mereka kerana perkara ini lebih banyak memberi manfaat kepadanya.



Dan wajib kepada penuntut ilmu mengurangkan hubungan mereka dengan ikatan2 dunia sekadar yang termampu. Dan kerana inilah, penuntut perlu menyendiri daripada dunianya (kerana cara ini mampu mengurangkan ikatan dengan dunia)




Dan perlu juga bagi penuntut menanggung pelbagai cubaan dan ujian ketika bermusafir mencari ilmu seperti kata Nabi Musa AS kepada Nabi Muhammad SAW di dalam Al-Quran "sesungguhnya telah kami temui dalam perjalanan kami ini kesusahan" kerana ingin memberitahu kepada kita bahawa perjalanan menuntut ilmu ini tidak lekang daripada kepenatan….kerana ilmu adalah suatu yang sangat besar dan adalah ilmu ini lebih baik daripada jihad (bagi pendapat kebanyakan ulama).



Dan pahala menuntut ilmu ini bergantung kepada kadar kepenatan dan musibah ketika melaluinya. Maka bagi sesiapa yang bersabar di atas yang demikian, maka mereka pasti akan dapat merasai kelazatan yang tiada bandingannya.

Ketika Muhammad bin Hasan berjaga malam dan ketika dapan menyelesaikan permasalahannya beiau telah berkata: "di mana kelazatan bagi seorang anak raja jika dibandingkan dengan kenikmatan ini (nikmat ilmu)"?.





Dan semestinya penuntut ilmu tidak menyebukkan dirinya dengan sesuatu yang lain selain daripada ilmu. Dan jangan pula berpaling daripada ilmu Feqah, telah berkata Muhammad bin Hasan Rahimahu Allah : "sesungguhnya perbuatan kami ini bermula daripada buaian hingga kepada liang lahad, maka barangsiapa yang meninggalkan ilmu kami ini sedetik, maka masa yang akan meninggalkannya"




Telah masuk seorang Faqih kepada Abi Yusof ketika menziarahinya ketika beliau sedang sakit matinya. Dan adalah beliau sedang sakit tenat…maka telah bertanya Abu Yusof kepada Faqih itu:"melempar jamrah dengan menaiki kenderaan lebih baik atau pun berjalan kaki?"



Maka faqih itu tidak mengetahui jawapannya.

Maka Abu Yusof sendiri yang menjawabnya (walaupun sedang nazak tetapi masih membincangkan tentang ilmu)




Dan seperti inilah sepatutnya bagi sorang yang faqih menyibukkan waktunya dengan ilmu. Maka ketika itu dia akan mendapati kelazatan yang sangat besar.




Dikatakan: seseorang telah berimimpi Muhammad di dalam tidur ketika Muhammad telah wafat. Ditanya Muhammad perihal keadaannya ketika sakaratul maut? Maka Muhammad berkata:"aku sedang sibuk menyelidiki permasalah bagi hukum hamba mukatab. Dan tidak aku rasai bagaimana keluarnya ruhku", dan diceritakan juga : sesungguhnya beliau berkata di akhir umurnya : "aku sangat sibuk memikirkan permasalahan hamba mukatab daripada memikirkan hari kematianku ini", (sesungguhnya beliau berkata yang demikian kerana begitu tawadu')

Al-faqir terjemah drpd kitab Ta'lim Al-Muta'allim Tariq Al-Taa'llum

1 comment:

Air Setitik Team said...

Please visit our blog at http://airsetitik.tk

Regards-Airsetitik