Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Photobucket

Thursday, July 24, 2008

apa pasal org kate Mesir ni berkat...?


Assalamualaikum…


Sebelum ni susah nak online.jadi x boleh update manelah blog ni. Jadi, sekarang ni dah ade computer kat bilik. Pajak yang orang lain punya. Tapi sementara je…buat pengisi mase lapang for this summer


Kat sini nk bagi tau satu perkara yang mungkin mustahak jugak lh buat pelajar2 mesia kat mesir ni.


Ketika mula2 datang ke mesir dulu, dan first time masuk kuliyah, ade teman2 arab yang same2 belajar kat jamiah sane bagi tau bahawa ade hadis yang memberitahu tentang kelebihan askar2 di Mesir.


Pada asalnya, al-faqir memang ta'jub jugak dengan kekuatan dan kehebatan askar2 kt Mesir ni. Dengan latihan yang sangat ketat, peraturan ketenteraan yang kemas…dan lazimnya memang nampak dari wajah2 mereka kegarangan dan kebekengan yang nyata. Jd, ketika mane sembang2 dengan arab tu, dia mengemukakan sebuah hadis yang menyebutkan kelebihan askar2 di mesir…dalam pada itu jugak, al-faqir terus hafaz hadis tu. Tp yang musykilahnya, betul ke hadis ni sohih atau hasan, dan adakah boleh dijadikan dalil? Hadis ni ade sanad ke?


Selepas 3 tahun al-faqir duduk kat mesir ni, barulah ALLAH temukan kepada al-faqir usul hadis ni. Al-faqir fikir dalam otak yang sememangnya kat otaklah tempat org normal berfikir, mungkin juga kawan2 yang lain ingin tahu asal-usul hadis ni. Susah jugak nak takhrijkan hadis ni…


Al-faqir telah membeli sebuah buku kat Ma'rad Duali Kaherah 2008 baru2 ni yang bertajuk Al-Muhaddisun fi Misr wal Azhar (Ahli-ahli hadis di Mesir dan Al-Azhar). Karangan Al-fadhil Al-ustaz Al-doktor Ahmad Umar Hasyim, bekas reaktor Al-Azhar Al-Syarif.


Kitab ini ade menceritakan kelebihan2 Mesir dalam Al-Quran dan Al-Sunnah selepas daripada menyebutkan muqaddimah bagi kitab ini.


Kata Pengarang :


Telah ALLAH SWT menyebut tentang negeri Mesir pada banyak tempat di dalamAl-Quran Al-Karim. Dan daripadanya ape yang jelas lafaz Mesirnya dan ada yang dijelaskan dengan tanda2.


Firman Allah Ta'ala

" ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْشَاءَ اللهُ آمِنِين "

(masuklah kamu Mesir, dengan izin Allah selamat)


" اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ "

(jadikan aku di dalam khazanah bumi(Mesir), sesunngguhnya Aku(ALLAH) Maha Penjaga lagi Maha Alim)



Dan daripada kelebihan di mesir,


-Bukitnya yang suci (jabal Musa),


-Sungai Nilnya yang berkat,

-Di Mesir juga, telah berlaku percakapan antara Allah Ta'ala dengan Nabi Musa di lembah yang suci,


-Di sini juga Nabi Musa membelah laut bagi meng

elakkan daripada tangkapan firaun


-Di sini dilahirkan Nabi Musa,Nabi Harun, Nabi Ibrahim Al-Khalil, Nabi Ismail, Nabi Ya'kub, Nabi Yusof dan Saidina Loqman


-Terdapat di sini Al-Azhar Al-Sharif yang terkenal dengan pengajian ilmunya


Telah Nabi SAW mewasiatkan bahawa ahli Mesir dianugerahkan Allah SWT kemuliaan,keramat dan kelebihan yang banyak sepertimana telah datang hadis yang menceritakan bahawa ahli Mesir bahawa mereka itu adalah Ahli Zimmah dan Rahmah.


Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab sohehnya, dia berkata: menceritakan kepadaku Abu Al-Tohir, :menberitahu kpd kami Ibn Wahb: telah memberikan kepadaku Harmalah - perubahan sanad-


Imam muslim berkata :telah menceritakan kpd aku Harun bin Said Al-Aily,: telah menceritakan kepadaku Ibn Wahb, :telah menceritakan kepadaku Harmalah (Ibn 'Imran Al-Tajiby) daripada Abd Al-Rahman bin Syamaasah Al-Mahry : aku telah mendengar Abu Zar berkata:


" قال رسول الله (ص) : إنكم ستفتحون أرضا يذكر فيها القيراط فاستوصوا بأهلها خيرا فإن لهم ذمة ورحمة"

(bersabda RasuluLLAH SAW : sesungguhnya kamu akan membuka satu bumi yang disebut padanya al-qirat, maka wasiatilah ahlinya dengan kebaikan maka sesungguhnya bagi mereka kehormatan dan rahmat)


Telah meriwayatkan Imam Muslim juga dengan riwayat lain dengan lafaz

" إنكم ستفتحون مصر"

(sesungguhnya kamu akan membuka negara Mesir)

القيراط : sebahagian daripada bahagian2 dinar dan dirham dll

Dan adalah ahli Mesir banyak menggunakan dan bercakap mengenainya(Qiirat)

الذمة : kehormatan dan kebenaran

الرحم : adalah Siti Hajar daripada ahli Mesir

Pada riwayat lain :

" فإذا فتحتموها فأحسنوا إلى أهلها فإن لهم ذمة ورحما أو قال : ذمة وصهرا "

(maka jika kamu membukanya (Mesir), maka berbuat baiklah kepada ahlinya, sesungguhnya bagi mereka kehormatan dan zimmah(Hajar). : atau pun berkata kehormatan dan sahra' (Mariah))

صهرا : adalah Siti Mariah daripada ahli Mesir

Dan mengeluarkan Ibn Abd Al-Hakam daripada Umar bin Al-Khattab radiALLAH anhu telah mendengar Rasul ALLAH SAW berkata :

" إذا فتح الله عليكم مصر فاتخذوا فيها جندا كثيفا فذلك الجند خير أجناد الأرض, فقال أبو بكر : ولما يا رسول الله ؟ قال : لأنهم ؤأزواجهم في رباط إلى يوم القيامة "


(jika ALLAH telah membuka kepada kamu Mesir, maka ambillah daripadanya tentera yang banyak, kerana tenteranya adalah tentera yang paling baik di muka bumi, maka berkata Saidina Abu Bakar : kerana apa ya RasullULLAH? : berkata RasuluLLAH : kerana mereka dan isteri2 mereka didalam ikatan sampai Hari Kiamat)


artikel ini Al-Faqir terjemah sepenuhnya daripada kitab المحدثون فى مصر والأزهر

No comments: